تبلیغات
فروش قطعات ، مشاوره و نصب آسانسور - ضرورت نوسازی آسانسور های قدیمی

ضرورت نوسازی آسانسور های قدیمی

تاریخ:دوشنبه 9 آبان 1390-09:47

آسانسور تنها وسیله رفت و آمد ترافیکی است که مورد استفاده تمامی گروه سنی قرار می گیرد و عمومی ترین وسیله جابجائی عمودی در جهان است.ضرورت نو سازی آسانسور ها
با نگاهی گذا به وضعیت آسانسور های منصوبه در کشور، این نکته به خوبی مشهود می شود که بیشتر از 3/1 آسانسور های کشور دارای عمر بیش از 25 سال می باشند.
از طرف دیگر؛نظر به این که لوازم و قطعات مورد استفاده در آسانسور دارای عمر مفید مخصوصی می باشند.بدیهی است در صورت استفاده از بهترین و مدرن ترین قطعات ،حتی با داشتن بهترین برنامه سرویس و نگهداری،تجهیزات از شرایط مطلوب خارج شده و عمر مفید آنها به اتمام می رسد.حال اگر نداشتن برنامه راهبری سرویس و نگهداری برای بسیاری از آسانسور های کشور و یا برنامه سرویس و نگهداری غیر اصولی و مهمتر از همه عدم آشنائی بسیاری از افراد و شرکتهای نسل سوم با سیستم های قدیمی کار شده در 25 سال پیش را هم به موارد فوق اضافه کنیم به راحتی به وضعیت بغرنج آسانسور های قدیمی کشور پی می بریم.  
ضرورت نوسازی آسانسور های قدیمی
آسانسور تنها وسیله رفت و  آمد ترافیکی است که
مورد استفاده تمامی گروه سنی قرار می گیرد و عمومی ترین  وسیله جابجائی عمودی در
جهان است.
با نگاهی گذا به وضعیت آسانسور های  منصوبه در کشور، این نکته به خوبی
مشهود می شود که بیشتر از 3/1 آسانسور های  کشور دارای عمر بیش از 25 سال می باشند.

از طرف دیگر؛نظر به این که  لوازم و قطعات مورد استفاده در آسانسور دارای عمر
مفید مخصوصی می  باشند.بدیهی است در صورت استفاده از بهترین و مدرن ترین قطعات ،حتی
با  داشتن بهترین برنامه سرویس و نگهداری،تجهیزات از شرایط مطلوب خارج شده و  عمر
مفید آنها به اتمام می رسد.حال اگر نداشتن برنامه راهبری سرویس و  نگهداری برای
بسیاری از آسانسور های کشور و یا برنامه سرویس و نگهداری غیر  اصولی و مهمتر از همه
عدم آشنائی بسیاری از افراد و شرکتهای نسل سوم با  سیستم های قدیمی کار شده در 25
سال پیش را هم به موارد فوق اضافه کنیم به  راحتی به وضعیت بغرنج آسانسور های قدیمی
کشور پی می بریم.
با توجه به  اینکه آسانسور یکی لوازم گران قیمتی می باشند که
در ساختمان ها نصب می شود  لذا تعویض آن(هم از نظر اجرائی و هم از نظر اقتصادی) به
راحتی امکان پذیر  نیست. پس بهینه سازی و مدرنیزاسیون می تواند در این زمینه کار
ساز شده و به  احیاء ارزش بیانجامد.
مدرنیزاسیون می تواند ارزش ساختمان شما را
با لا  ببرد و باعث ایجاد انگیزه های جدیدی گردد.آیا شما می دانید که زمان آن فرا 
رسیده است یا نه؟
1- تضمین امنیت و آسایش
آسانسور از معدود وسائل  نقیله ای
می باشد که فرمان دادن به آن در اختیار مسافر است و کنترل و توقف  آن توسط یک سیستم
انجام می شود و مسافر هیچ نقشی در توقف آن ندارد.لذا باید  ایمن،کارا و مطمئن باشد.

آسانسور های قدیمی از نظر ظاهری فاقد زیبائی و  آرامش و از نظر فنی فاقد ایمنی
می باشند.مدرنیزاسیون می تواند این امکان  را به ساختمان های موجود بدهد که از همان
امکانات موجود، نتایج بهتری در  راستای ایمنی و سلامتی فوق العاده بهره مند شوند و
این می تواند هزینه  مدرنیزاسیون را توجیه کند.
یک آسانسور کامل باید سه قابلیت
مهم داشته  باشد: ایمنی (تنظیم پارامترهای کنترلی دارای تاییدیه های تست های نمونه)
قابلیت اطمینان (طراحی مهندسی در انتخاب و ساخت قطعات و تجهیزات مطابق با 
استانداردهای EN-81 و مقررات ملی ساختمان )نحوه عملکرد ( چگونگی نصب و  مونتاژ
قطعات، جهت راحتی و زیبائی )
بازسازی باعث می شود بدون تغییرات  وسیع و گسترده
سیستم آسانسور ،آنها را با مدرن ترین تجهیزات روز مجهز کرده و  آرامش،آسایش،زیبائی
و راحتی را هدیه بگیرید.

2- مدیریت زمان و سرمایه
ممکن  است تصمیم در
مورد اینکه کدام روش مدرنیزاسیون بهترین احساس را در شما  بوجود خواهد آورد مشکل
باشد.واقیعت این است که هر کدام از روش های فواید  خاص خودشان را دارند.
یک
فایده عمومی که همه روش های مدرنیزاسیون دارای  آن هستند این است که این روش ها
زمان پاسخ دهی را کاهش می دهند.تجهیزات در  حال حرکت بطور موثری زودتر رفت و آمد می
کنند و درب ها به سرعت باز و بسته  می شود.زمان حرکت کاهش می یابد.
تجهیزات
بهینه شده سیستم های کنترل،  این مسئله را نوید می دهند که افراد زمان کمتری را صرف
انتظار خواهند  کرد.هر پیشرفتی ثانیه های بیشتری را از تلف شدن نجات می دهند.

تصور  کنید کارمندان اداره ای در دو شیفت از 8 صبح تا نیمه شب در تمام روزهای 
هفته کار می کنند.3 دستگاه آسانسور در شرکت مذکور وجود دارد.آسانسور های  موجود
بطور متوسط 5400 توقف در هر روز خواهد داشت.در حالیکه بطور متوسط  برای هر توقف2/1
نفر در حالت انتظار باشند متوسط زمان انتظار در هر توقف  برابر 6/31 ثاینه
است.آسانسور های به روز شده زمان آن را در حدود 40%کاهش  می دهند.
در این
سناریو، مقدار زمانی که معمولا صرف انتظار برای رسیدن  آسانسور می شود در هر سال
مقدار 20701 ساعت کاری تقریب زده می شود.40%کاهش  در زمان انتظار می تواند باعث
صرفه جوئی در حدود 6365/123 دلار تنها در  مورد زمان کاری شود(بر ای این مبنا که
مزد هر ساعت کاری در حدود 15$ در نظر  گرفته شده است)بهبود کیفیت کاری می تواند به
بازگشت سریع سرمایه در مورد  مدرنیزاسیون کمک کند.
بعد از نوسازی قبل از نوسازی

7نفر 7نفر ظرفیت هر آسانسور
16 ساعت 16 ساعت مدت زمان فعالیت در یک روز

7 روز 7 روز زمان فعالیت در هفته
3 دستگاه 3 دستگاه تعداد آسانسور ها

800/1 800/1 میانگین توقف ها در هفته
2/1 2/1 میانگین بارگیری در هر توقف
برای هر آسانسور
02/19 60/31 میانگین انتظار در هر توقف(در یک ثانیه)
40%
درصد کاهش در زمان انتظار در هر توقف بعد ار بازسازی
462/12 704/704/20 کل زمان
گذرانده شده برای انتظار در هر آسانسور در یک سال
15 دلار مانیگین نرخ یک ساعت
کاری
636/123 دلار میزان پول صرفه جوئی شده پس از مدرنیزاسیون در یک سال


3- اعتبار تجدید شده
بررسی  میزان اعتبار، یک ارزش بسیار آشکار برای
تعیین میزان نیاز به مدرنیزاسیون  کردن می باشد. علاقمندی به تجدید اعتبار هرگز به
معنی تجمل طلبی نمی باشد  بلکه روشی برای افزایش بازدهی شرکت می باشد.
میزان
اعتبار هر شرکت و  مدیر آن به چندین عوامل بستگی دارد که یکی از آنها آسانسور ها و
پله های  برقی می باشد. خرابی و از کار افتادگی مکرر آسانسور ها و پله های برقی ها 
حتی به مدت کوتاه شما را در معرض یک محکومیت شدید قرار خواهد داد.فراتر از  موضوع
زحمت ایجاد شده، ظهور مکرر علامت "خارج از سرویس" باعث افزایش تردید  در مورد
ساختمان و اوضاع مالی مالکان می شود.روش مدرنیزاسیون می تواند به  شما کمک کند تا
با تجدید کردن میزان اعتبار مردم به تجهیزات انتقال عمودی  شما، از این معضل رهائی
یابید.

4- هزینه تحمیلی ناشی از کار افتادگی
ما  اغلب فکر می کنیم که
هزینه های از کار افتادگی فقط در محدوده هزینه های  تعمیرات است.با این وجود در
بسیاری از ساختمان ها آسانسور نقش مهمی در سطع  سرویس و نگهداری بازی می کند،برای
مثال میزان هزینه ناشی از کار افتادگی  آسانسوری که در یک هتل برای سرویس دهی به
اتاق ها و خانه داری در نظر گرفته  شده است. چه میزان می شود؟
وقتی همه چیز
همان طوری که باید کار می  کنند،سرویس دهی هتل می تواند بی نقص بماند با این
وجودوقتی یک آسانسور از  سرویس خارج می شود لازم است راه دیگری برای تامین امکان
حرکت عمودی کارکنان  در نظر گرفته شود.که این استفاده از آسانسور ها های مربوط به
مهمانان و  مشتری ها است که بطور منفی بر روی موثر بودن آسانسور های تاثیر می گذارد
زمان اضافی ممکن است باعث پاسخ دهی به مهمانان خشمگین شود.

5- سود حاصل از
احساس مثبت مسافران
تاثیر  ساختمان شما به طرز مهمی در احساس افراد نسبت به
ارزش آن شرکت دارد و  همچنین ارزش قدرت احترام برای سکونت در آن ، آسانسور ها و پله
های برقی در  ایجاد این احساس به طرز قابل توجهی سهیم هستند
.یک آسانسور قدیمی،
پر  سر و صدا و شلوغ با تجهیزات قدیمی خشن سواری و دارای لوازم و یا کابین های 

درونی فرسوده همه چیز را قدیمی جلوه میدهدو یک احساس نا مناسب بودن محیط را  در
مسافران بوجود می آورد.این مورد می تواند تاثیر عمده ای بر روی جذابیت  ساختمان
بگذارد و انعکاس منفی از وضعیت مالی مالک و مستاجر را در پی داشته  باشد.
وقتی
شما به ارزش ساختمان خود می افزایید تاثیر مثبتی دارد که  نشان می دهد حداقل های
شما به طرز عمده ای به طرف بالا جابجا شده است.شما  می توانید به طرز موثری برای
جذب مستاجران وارد رقابت شوید.
چشم انداز  بالقوه وسیع،در آمد بیشتر از فضاهای
قابل دسترسی و افزایش بهره وری و  باروری تمام اینها یک تفاوت قابل توجه در ارزش
ساختمان شما ایجاد خواهد  کرد.

6- به روز کردن ساختمان- حفظ سابقه

تجارت بسیاری از  کمپانی ها بر مبنای اطمینان مردم به سابقه و نشان(برند)
آنهاست. هر چند  سابقه زیاد ممکن است در زمینه آن چیزی که پایداری و کارشناسی
نامبرده می  شود ارزشمند باشد.ولی در زمینه قدیمی بودن وتاریخ گذشته بودن می تواند 
تاثیر بالعکس داشته باشد.
این یک حقیقت است که بانکی با سابقه 100 سال  می
تواند اطمینان پذیری در امر خدمات رسانی اش را القا کند.اما این احساس  در مواردی
مثل جابجائی با یک آسانسور پر سر و صدا ، شلوغ و لرزان با یک  سیستم کنترل قدیمی به
ندرت حفظ و تقویت می شود.آسانسور های به روز شده که از  فناوری پیشرو استفاده می
کنند می توانند در بالا بردن ارزش چارچوب  کارشناسی سازمان نقش داشته باشند.این
آسانسور ها حاکی از یک مدیریت موثر  هستند و می تواند مدعی سرزندگی و حیات با نشاط
این نشان(brand) باشد و به  بازدید کنندگان این احساس را القاء می کنند که شرکت به
مساله راحتی و ایمنی  اهمیت می دهد.
7- اجاره دادن آپارتمان با نرخ جدید

سیستم آسانسور و  پله های برقی شما به منزله قلب ساختمان شما هستند و به عبارتی
هیچ کدام از  سیستم های دیگر در ساختمان دارای این مقدار تاثیر بر میزان توانائی
شما  برای جابجائی افراد به طور موثری در داخل ساختمان شما نیستند.تجهیزات قدیمی  و
منسوخ شده آسانسور و یا پله های برقی شما می تواند میزان مصرف انرژی  ساختمان شما
را به طرز غیر ضروری و چرخه حیات هزینه ها را افزایش دهند.
راه  حل های
مدرنیزاسیون که به منظور کاهش هزینه های فعالیت، همراه با یک مصرف  انرژی معقول
طراحی شده است می تواند نمونه ای از جلوگیری از هدر رفتن انرژی  وکاهش چرخه هزینه
ها باشند ودر نهایت .به طرز قابل توجهی بر روی خط بنیادی  شما تاثیر بگذارد به یک
آپارتمان مسکونی یک فرصت تازه حیات بدهید.

8- بهینه سازی مصرف انرژی

یکی  از عمده ترین مسائل مربوط به کشور و حق شارژ ساختمان ها ، مسئله مربوط به 
مصرف انرژی می باشد.در ایران بیش از 90% آسانسور ها را سیستم معمولی به  اصطلاح دو
سرعته با حداکثر سرعت 1m/s تشکیل می دهند که از نظر مصرف  انرژی،گزینش این سیستم
محرکه بدترین گزینش ممکن است.خصوصا این که این سیستم  ها برای جاهای پر ترافیک نظیر
بیمارستان ها ، هتل ها و ساختمان های اداری  یا دولتی انتخاب شده باشند.
امروزه
استفاده از سیستم های ACVV و VVVF  باعث می شود موتور با تلفات انرژی شیار کم مورد
استفاده قرار گیرد.استفاده  از سیستم VVVF سبب کاهش قابل ملاحظه حرارت موتور
آسانسور در ساختمان پر  ترافیک شده و با حذف فن موتور و سیستم خنک کننده برقی
موتورخانه، صرفه جوئی  غیر متسقیم در مصرف انرژی نیز در پی دارد.
همچنین
استفاده از موتورهای  بدون گیربکس(گیرلس) گامی دیگری در راستای کاهش مصرف انرژی می
باشد.این  موتورها به دلیل عدم استفاده از روغن،سازگاری با محیط زیست بالائی هم 
دارند.این موتور بدلیل بازده های بسیار بالا دارای برگشت پذیر ی بالائی نیز  هستند
بنابراین با توجه به ماهیت ترمز الکتریکی در این گونه آسانسور ها در  مرحله ترمز
انرژی ناشی از ترمز به جای اتلاف به صورت حرارت مجدد به شبکه  تزریق می شود.

خلاصه اینکه چندین طرح جهت بهینه سازی مصرف انرژی در  آسانسور وجود دارند که
خود بحثی جدا می طلبد و در اینجا فقط به چند نمونه  جزئی اشاره گردید. تکمیل این
بحث می تواند به صورت یک پروژه ملی مورد  مطالعه قرار گیرد.
نتیجه گیری:
یک
مدرنیزاسیون جامع،راهی عملی به  منظور راحتی و بارور ساختن ساختمان ها می باشد نصب
سیستم های جدید می تواند  قابل دسترسی بودن تجهیزات را افزایش دهند و میزان مصرف
انرژی را کاهش می  دهند و همچنین این سیستم برای تامین سطح استحکام و با نهایت دقت
طراحی شده  اند.
زمان جابجائی و پاسخ دادن می تواند در حدود 40% کاهش
یابد.صداهای  مزاحم در حد قابل توجهی حذف خواهد شد و کیفیت سواری بهبود خواهد یافت
در  ادمه سیستم های نوسازی شده می تواند در مصرف انرژی حدود 30% صرفه جوئی کند و 
میزان قرار گرفتن در معرض محکومیت را کاهش دهد.
امید است با حمایت  مسوولان
ذیربط(رسانه های جمعی جهت فرهنگ سازی و دیگر ارگان ها و مسولان جهت  اجرائی کردن
سیستم) با بازسازی و نوسازی آسانسور های کشور پرداخته شود تا  علاوه بر زیبائی و
راحتی، امنیت جانی مسافران تامین گردد و شاهد حوادث  ناگوار و دلخراش آسانسور در
کشور نباشیم.


اگر هدف امکان حیات  اقتصادی قابل تاثیر است،به عنوان
نمونه یک نمی آپارتمان دارای 15 تا 30 سال  عمر باعث جنجال های زیادی می شود.بسیاری
از سیستم های مکانیکی به اواخر  عمر مفید خود نزدیک می شوندو آنها برای یک
استاندارد متفاوت از مصرف انرژی  طراحی شده اند،معضلات مربوط به اعتبار موجب افزایش
میزان ناراحتی می شود و  قسمت های قرار گرفته هم ممکن است به عنوان معضل مطرح
شوند.کنترل لاجیکی  منسوخ آسانسور منجر به اتلاف انرزمان جابجائی و نمایش فقر
مستاجران می  شودبه عنوان یک نتیجه بودجه ها مانند هزینه هیا جاری غیر قابل تحمل
پیش  بینی نخواهند شد.
یک مدرنیزیاسیون جامع،راهی عملی به منظور راحت و بارور
ساختن ساختمان ها برای آینده نصب
میزان مصرف انرژ ی را کاهش دهد و همچنین این
سیستم برای تامین سطع استحکام و دقت طراحی شده اند.
نتیجه  حاصل شده یک الگوی
خانگی موثر است که می تواند به طور واقعگرایانه برای  دهه متمادی تا هنگامی که یک
آزادی برای کاهش زیاد همراه فواید یک فکر دقیق  خارج از طرح مدرنیزیاسیون فواید و
ملموس فراوانی موجودند که مدرنیزیاسیون  را تایید می کنند.زمان جابجائی و پاسخ دادن
می تواند در حدود 40%کاهش یابد  صداهای مزاحم در حد قابل توجهی حذف خواهد شد و
کیفیت سواری بهبود خواهد  یافت در ادامه سیستم های نوسازی شده می تواند در مصرف
انرژی حدود 30%صرفه  جوئی کند و میزان قرار گرفتن در معرض محکومیت را کاهش می
دهند.

نوع مطلب : طراحی مهندسی